رویا

کتابِ “عبارت از چیست” ازسکوی سرخ 2

                  

عنوان: "عبارت از چیست؟" جلد دوم" از سکوی سرخ"( مصاحبه‌هاو سخنرانی های یدالله رؤیایی)

گردآوری و تنظیم: محمد حسین مدل
ناشر: آهنگ دیگر
چاپ اول: ١٣٨٦
شمارگان:‌ ١١٠٠ جلد

کتاب "از سكوی سرخ " را همه می شناسیم . مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوهایی كه یدالله رؤیایی در سال های ٤٠ و ٥٠ با این و آن كرده بود ، كتابی كه در سال ١٣۵٧ در آمد و تا امروز مدام در دست مشتاقان شعر ورق خورده و خود مرجع صدها مقاله و كتاب درباره ی شعر شده  است . تا آنجا كه امروز ، هیچ محققی نمی تواند بدون مراجعه به این گفت و گوها برداشت درست و دقیقی از شعر معاصر داشته باشد .
"عبارت از چیست" ، در واقع "سكوی سرخ" دومی است كه گفت‌و‌گوها و سخنرانی‌های از ١٣۵٧ تا به امروز رؤیایی را عرضه می‌كند. سخنانی كه خود چهره‌ی دیگری از اندیشه و نثر رؤیایی است."

آن‌چه آمد پاره‌ای از پیش‌گفتار كتاب "عبارت از چیست" است، در این پیش‌گفتار، محمد حسین مدل وعده داده است كه مجموعه مقالات سی سال اخیر رؤیایی را نیز تدوین كند.

"عبارت از چیست" را مؤسسه انتشاراتی آهنگ دیگر در تابستان ١٣۸٦ زیر چاپ برده است. كتاب مشتمل بر آن دسته از مقالات و سخنرانی‌های رؤیایی است كه وی پس از ١٣۵٧ ایراد كرده یا نگاشته است.

فهرست مطالب كتاب به شرح زیر است.

١ . لغت، مهمان ازلی‌ما (متن پیام رؤیایی به هیات داوران جایزه‌ی شعر فراپویان، ویژه‌ی دهه‌ی هفتاد.)

٢ . اسطوره‌ی هول. ( مقاله‌ای كه به تقاضای فرامرز سلیمانی سردبیر وقت مجله‌ی ادبی "دنیای سخن " در سال‌های دهه‌ی ٦٠ و به مناسبت سال‌مرگ نیما یوشیج نوشته شده است .)

٣ . شعر زبان، یا شعر بی‌زبانی. (برچیده از سخنان رؤیایی در مجمع سالانه‌ی "انجمن اروپایی ادب و هنر"، زوریخ، اوت ٢٠٠٠، به دعوت آكادمی لاندك .)

٤. دیروز، امروز و فردای شعر. ( مصاحبه‌ی مازندرانی با رؤیایی، مجله ی كلك، شماره‌ی ٢١، آذر ١٣٧٠)

٥ . آوانگاردها و سرشت اعتراض. ( گفت و گوی سهراب مازندرانی با رؤیایی. مجله‌ی كلك ، شماره ی ٢٣-٢٤، بهمن ١٣٧٠)

٦ . جای كلمه. ( متن سخنرانی در"انجمن معماران وشهرسازان ایرانی در پاریس" ، فوریه ١٩٩٨. چاپ شده در مجله‌ی كارنامه، تهران، خرداد ١٣٧٩، شماره ی ١١)

٧ . افسانه‌ی تعهد. ( گفت وگوی م. پیوند با یدالله رؤیایی، ماهنامه‌ی آرش، شماره‌ی ٦ ، پاریس، ژوییه ١٩٩١ برابر با تیر ماه هفتاد.)

۸ . شبانه‌ی بحث. رمان و فرم، شعر مفهوم، پست‌مدرن. (برچیده از ویژه‌نامه‌ی یدالله رؤیایی، "مجله‌ی عاشقانه"، شماره‌ی ٧، هوستون، به ابتكار بیژن اسدی پور.)

٩ . فرمالیسم و شعر حجم. (در صحبت با محمود كیانوش) لندن ١٩٩٢ ( ١٣٧١) (بی. بی. سی.)

١٠ . حركت، حیات تازه‌ی تصویر. ( متن سخنرانی یدالله رؤیایی كه در ٢٣ ژوئن ١٩٩۵ به دعوت "انجمن پژوهش ادب فارسی" در مركز آندره مالرو ایراد شده است ، ( كارنامه چاپ پاریس)

١١ . من آن "خودِ " بشر امروزم. ( ابهام ، خواننده، آوانگارد، فروپاشی ماركسیسم، حجم، بحران مصرع، حركت.) گفت وگوی جلال سرفراز با رؤیایی، مجله ی تكاپو، شماره‌ی ۵، آبان ١٣٧٢.

١٢ . كتاب، ای اهل كتاب! (در پاسخ سئوالی از مهدی استعدادی شاد و مجله‌ی افرا، ١٣٧٢)

١٣ . سنت ادبی‌، نیما و شعر حجم. (در پاسخ فائزه مردانی، تز دكترای ادبی (دانشگاه رم . ١٩٩١، ١٣٧٠، شمسی)

١٤ . زندگی در زبان (گفت وگویی كه درشماره‌ی ۵٧ كتاب رؤیا، چاپ سوئد، منتشر شد.)

١۵ . آن سوی حرف (بیانیه‌ی سوم شعر حجم، در مبادله‌ی كتبی با كاظم امیری، ١٣٧۸)

١٦ . درباره‌ی كانون نویسندگان ایران. فصلنامه‌ی آفتاب، شماره‌ی ٣٨، ٣٩، سال ١٣٧۸)

١٧ . سهم عرفان: گول و گودال. (متن سخنرانی رؤیایی در مركز فرهنگی آندره مالرو، پاریس ١٤ مارس ١٩٩٤)

١٨ . حالا تو را بهتر می‌خوانم (سخنرانی در مراسم درگذشت احمد شاملو)

١٩ . در میان حرف‌ها و یادداشت‌ها (سؤال‌ها و تنظیم، محمد حسین مدل، مجله‌ی عصر پنج شنبه، ویژه‌نامه‌ی رؤیایی.)

٢٠ . زبانی در تبعید. (سخنرانی در همایش بین المللی زبان فارسی در جهان امروز به ابتكار یونسكو و CNRS ١٩٩٦،در مركز پژوهش‌های علمی فرانسه‌، پاریس‌، آوریل 

٢١ . شعر حجم: شعر حركت. (من اندیشه‌ام را نمی‌نویسم نوشته‌ام را می‌اندیشم.) (به مناسبت صدمین سالگرد تولد پل الوار ( دسامبر ١٩٩٥) شاعران سراسر جهان گرد هم آمدند. شاعر فرانسوی برنار نوئل پرسید شعر چیست و پاسخ‌ها به صورت مجموعه‌ای گرد آوری شد. این مقاله ترجمه‌ی آن نوشته است. مهرماه ١٣٧٥، مجله‌ی كلك، شماره‌ی ٧٦ – ٧٩)

٢٢. شاعر خوب شاعر مرده است.

٢٣ . این سكه‌ی سه رو . (پیام رؤیایی به همایش بررسی "هفتاد سنگ قبر" در تهران.)

٢٤ . ادبیات در سال‌های حیرت. (پاسخ به سؤال‌هایی از دكتر محمود خوشنام در پاسخ به امیر طاهری، كیهان لندن ١٣٦٣.)

٢٥ . در قبیله‌ی لغت. (از یك گفت و گوی ناتمام، طرح و تنظیم از بهزاد كشمیری پور.)

٢٦ . گذر از اسپسمان، در پرانتز گذاشتن معرفت (سخنرانی دز فستیوال بین المللی شعر کازابلانکا، ترجمۀ عاطفه طاهائی )

   به نقل از سایت ادبی "وازنا" 

             آنچه در کار ناشر کتاب و گردآورندۀ آن تحسین بر انگیز است  فهرست موضوعی ِغنی و کاملی است  که بصورت الفبائی تنظیم شده ودر آخر کتاب آمده است، و خوانش کتاب را برای خواننده و اهل تحقیق آسان می کند 

 

8 Comments

  1. درود بر شما و هماره گرم و پویا باشید.
    آخرین نوشته در وبلاگم را تقدیم می کنم:
    تو را به ترانه سوگند
    تردید مکن!
    برو،برو،
    تبر را بردار و بر در بکوب!
    روح در، تبر را می شناسد
    روح در با دل آهنین تبر آشناست.
    برو
    بر در بکوب!
    باز می شود؛
    و در آن سوی در
    آزادی است؛
    آزادی از هر چه در و تبر!

  2. كتاب عبارت از چيست؟ شايد كم كم زماني برسد كه ديگر كتابي چاپ نشود. البته در غرب اگر ابرمتن مي نويسند شايد دليلش امكانات تكنولوژيك باشد. اما در ايران شايد يكي از محرك هاي ابرمتن نويسي چاپ نشدن كتاب و تشريفات قبل از چاپ كتاب باشد. اما به هر صورت شايد كاركرد كتاب عوض شود. يا شايد نام آن را براي پديده ديگري به كار ببرند.

  3. سلام
    از به وقوع پيوستن اين حكايت خوشحالم
    هر چند در كتابي كه آماده ي چاپ پيرامون جريان ها دارم
    به همان درك ها و نوشته هاي قبل از انتشار كتاب (عبارت از چيست )محدود است
    اميدوارم اگر منتشر شد فصل مفصلي كه به حجم پرداخته شده را مطالعه بفرماييد
    در اين كتاب زبان – فرم – سبك و تعهد از ديدگاه هاي مختلف بررسي و تحليل شده اند

  4. رويايي عزيز و دانا حيف نيست صفحات سايتت را با نام و خطاب به عباس … ……………………………………….

  5. از جای که می رود
    ستاره ی موعود
    جای زاويه خالی می شود
    در خلال لحظه ی واپس
    از انگشت می چکد
    و به خاک
    عرفان ناگزير را
    ارمغان می برد به صدای عود
    از خفتنِ قلم به ميان
    می ماند از عبور و
    جای خالیِ مانده
    در نهايتِ ديد
    ترديد نکن
    دوباره بخوان
    تا در خود ازنهایتِ خود
    جدا شوی به بداعتِ سطر

Comments are closed.